I över ett sekel har det italienska designhuset Alessi format hur vi ser på hushållsföremål. Historiskt har de haft en framträdande roll inom designvärlden och fortsätter att ha så än idag. För det här företaget är design dessutom synonymt med konst.
Designhusets historia
Sedan starten har Alessi designhus varit i ständig utveckling. Funktion och kvalitet i kombination med innovativ design är något som varit i fokus från början och något som fortfarande i allra högsta grad förknippas med företaget.
Det som började som hantverk i liten skala expanderade snart till en större tillverkningsindustri. En industri som sedan skulle omvandlas till en “fabrik av design”, som grundarens barnbarn Alberto Alessi kom att kalla det.
Giovanni Alessi grundar Fratelli Alessi Omegna
Italienaren Giovanni Alessi påbörjade 1921 resan med att etablera Fratelli Alessi Omegna, förkortat FAO. Som för flera andra design- och modehus i början av sin verksamhet vid den här tiden var tillverkningen nischad inom ett visst hantverk som nödvändigtvis inte hade med innovativ design att göra.
Här hade man specialiserat sig på tillverkning nysilver- och mässingplåtar. De första rena designprodukterna som producerades i verkstaden var olika hushållsprodukter i nysilver, koppar och mässing.
De här produkterna blev snart beryktade för både sin höga kvalitet och tilltalande design. FAO tog tidigt upp konkurrensen med de stora företagen och designhusen med sitt intåg på den italienska marknaden.
Med inspiration hämtat från framstående tillverkare från länder som Österrike och England skapade de designklassiker som är aktuella än idag. Föremålen speglade den höga ambition och hantverksprinciper som Giovanni stod för.
När Giovannis äldste son Carlo bara var 16 år gammal tog han klivet in i företaget. Tidigt tog han på sig rollen som designer och skapade en betydande del av de föremål som tillverkades från mitten av 1930-talet och framåt. Under trettiotalet hade företaget vind i seglen och det var mycket tack vare Carlos fallenhet för design som gjorde att de kunde expandera så kraftfullt.
Andra världskriget stoppar produktionen
Men de höga ambitionerna att bli ett stilbildande designhus mötte ett abrupt slut vid utbrottet av andra världskriget. Som många andra tillverkare blev Fratelli Alessi Omegna tvungna att skifta sin produktion till att tillverka vapen.
Den här ändringen hade dock långsiktigt inga större negativa effekter på verksamhetens framtid. FAO återupptog sin designverksamhet igen så snart kriget var över. Nu lade de även in en högre växel än förut. Företaget skalades upp från hantverksarbete till att nu verka som en större industri.
Byter namn till ALFRA
FAO genomgick stora förändringar under 1950-talet. Bland annat slutade de använda mjuka metaller som exempelvis mässing och gick istället över till att använda rostfritt stål. Det här skiftet tog plats samtidigt som de skalade upp till industriell produktion.
I samband med det här bytte företaget namn till ALFRA, vilket är en sammanslagning av Alessi och Fratelli. Framåt gjorde ALFRA sig till specialister på att tillverka bruksföremål för hotell, restauranger och barer.
Carlo Alessi hade tagit över rodret efter sin far och även fått sällskap av sin bror, Ettore. De båda bröderna fortsatte att fokusera på innovativ design och startade olika projekt tillsammans med samtida formgivare. Det här hjälpte till att bana väg för vad som skulle bli ett av världens mest ansedda designhus. Här skedde även namnbytet till vad det är idag.
Stora framgångar under 1960-talet
Under 1960-talet tog framgångarna för familjeföretaget Alessi verkligen fart. Sedan starten 1921 hade de visserligen aldrig tummat på den professionella kvaliteten, men nu skulle även deras design få ett brett genomslag.
Genom kollektionen “Ceselleri Alessi” blev de mer allmänt kända och uppskattade av många också utanför hotell- och restaurangbranschen. Kollektionen bestod av moderna versioner av traditionella föremål, så som brödkorgar och uppläggningsfat.
Företaget når stora framgångar både i Italien och internationellt. 1964 vinner de även det uppskattade priset “Mercurio d’Oro Award for Industry”. Att vinsten gick just till dem och inte till någon av de fler än 100 konkurrenterna som var nominerade, befäste deras ställning som ett designhus att räkna med.
Innovativa designvisioner
Alessi fortsatte att producera högkvalitativa föremål med innovativ design. Under 1970-talet anslöt sig Giovannis barnbarn Alberto Alessi till företaget. Alberto hade en vision om att tillverka föremål som inte bara var funktionella och snygga, utan som också var en form av konst. Han ville alltså ta designaspekten av företagets produktion ännu ett steg längre.
Det var nu som företaget transformerades från att fungera likt en tillverkningsindustri till att införliva Albertos vision om en “Factory of Design”, en designfabrik. Den här visionen lever kvar och utgör grunden till det designhus som Alessi är idag.
Centro Studi Alessi
1990-talet förde med sig en våg av ikoniska föremål från företaget. Mycket av det kom ur projektet Centro Studi Alessi, som bland annat verkade för att skapa samarbeten med oetablerade och unga formgivare. Designföretaget ville ta ett steg bort från att uteslutande arbeta med redan kända designers och istället ge chansen till yngre designlöften.
Från att ha varit en industri som mest arbetar med metall som rostfritt stål började de nu experimentera med flera andra material. Trä, plast, glas, porslin och keramik kom med i formgivningen.
Mer än bara snygg design
Det som började som en mer funktionell syn på design, har blivit till en uppfattning om att design är mer besläktat med konst och poesi. Precis som ett konstverk, ansåg Alberto att också designföremål ska kunna både beröra och bryta ny mark. Alessis designfilosofi är alltså mycket mer än att bara ta fram snygga föremål.
När Giovanni Alessi utvecklade sitt företag hade han en vision om att skapa en verksamhet som beaktar form lika högt som funktion och kvalitet. Den här visionen befästes med åren och blev fullt realiserad av hans barnbarn 50 år efter starten.
Kända designers
Alessi är ett designhus som har tagit bruksdesign till höjder som få andra tillverkare har lyckats med. Den här utvecklingen har skett inte minst tack vare samarbeten med de många talangfulla formgivare och konstnärer som designat för dem genom åren.
Det är genom flera av dessa samarbeten som några av företagets mest älskade föremål har skapats. Namn som kan nämnas i sammanhanget är bland annat David Chipperfield, Naoto Fukasawa, Alessandro Mendini, Aldo Rossi, Michael Graves och naturligtvis Philippe Starck med sin mest ikoniska design, den spindel- eller rymdrakets- inspirerande citrusspressen Juicy Salif.
Samarbetet med Salvador Dalí
I början av 1970-talet arbetade Alessis designhus tillsammans med den stora legenden och konstnären Salvador Dalí. Han var en av konstnärerna som ingick i projektet “Alessi d’après”, som gick ut på att ta fram en serie skulpturer. Projektet resulterade i en upplaga på fem objekt.
Salvador Dalís prototyp fick namnet “Obget inutile”. Skulpturen bestod av en skev och böljande plåt i rostfritt stål som hölls samman med två klädnypor i trä. De båda klädnyporna höll också fast en enorm gyllene kam, där varje tand på kammen bestod av en stor fiskekrok i rostfritt stål.
Salvador Dalís design var den enda i projektet inte gick till massproduktion. Företaget tog dock skulpturen till produktion senare och idag finns den att köpa i obegränsad upplaga. Skulpturerna från projektet “Alessi d’après” anses idag vara exklusiva mästerverk.
Ikoniska designprodukter
Som ett designhus med en lång historia har Alessi ett flertal ikoniska designprodukter i sitt sortiment. Ett exempel på en av dessa är gaständaren Firebird som skapades 1993 av den italienska arkitekten Guido Venturini. Mary Biscuit Container är ett annat exempel. Behållaren för kakor är tillverkad i plast och är designad av Stefano Giovannoni.
Tea & Coffee Piazza
Med servisen Tea & Coffee Piazza tog Alessi initiativet till ett unikt samarbete med arkitekten Alessandro Mendini. Det här blev en internationell succé och de klättrade en gång för alla upp till toppen av de bästa och mest exklusiva designföretagen i världen.
Samarbetet inleddes i början av 1980-talet. Syftet var att fördjupa sig i arkitektur och att med hjälp av nya talanger som Alessandro Mendini ta fram ett nytt och fräscht perspektiv på det formspråk som vanligen kännetecknar hushållsföremål. Fokus låg på att designa en innovativ te- och kaffeservis och den fick stort genomslag hos allmänheten.
Alessi-museet
1998 grundades Alessi-museet som fungerar som en plattform för den stora mängd föremål, bilder och material som berättar om den resa som designhuset har gjort sedan starten 1921. Alessi-museet samarbetar även med andra internationella museer samt akademiska och kulturella institutioner, för att bidra till ett bredare narrativ inom designvärlden som den ser ut idag.
I Alessis verksamhet finns en lång historia av att sammanföra olika konstnärliga områden för att ta fram innovativ design. Med ett unikt tillvägagångssätt har designhuset fått stor uppmärksamhet av såväl konsumenter som av konst- och designscenen. Museum världen över har visat intresse för deras arbete och flertalet utställningar med deras produktion har satts upp genom åren.
Designhuset idag
Alessi är idag ett av världens mest exklusiva designföretag. Precis som de alltid har gjort fortsätter de att samarbeta med både nya och etablerade talanger inom konst, arkitektur och design för att tillsammans med dem skapa unika vardagsföremål.
Företaget tror på att ta socialt ansvar genom att fortsätta utföra sitt arbete med omsorg. På så sätt vill de skapa hållbara produkter som kan användas generation efter generation, samtidigt som de dessutom värdesätter yrkespersoners kunnande.